Čo sú to biznis konzultácie?

Čo vlastne robíš? Čo robí taký biznis konzultant a ako to na takej konzultácii prebieha?

Myslela som si, že ľudia v mojom okolí vedia čo robím a kým som. Preto ma minule veľmi prekvapila táto reakcia jedného môjho priateľa.

A vtedy som si uvedomila, že naozaj byť biznis konzultantom nie je úplne bežné a ľudia si za tým ťažšie vedia predstaviť moju prácu. Určite ťažšie ako keď som bola roky riaditeľkou… A tak som sa rozhodla sa s vami podeliť o to, pre čo už piaty rok žijem.

Nakoľko som vysokú školu študovala v čase pádu režimu, nemali sme sylaby vôbec prispôsobené tomu, aká doba prichádzala. A tak, keď som začala robiť manažment a neskôr sa stala riaditeľkou, veľa vecí som robila pocitovo a intuitívne. A veľa vecí som nevedela zvládať. Nemala som sa koho spýtať na jeho skúsenosti, lebo málokto mal skúsenosti s podnikaním a vrcholovým manažmentom.

Veľa kníh si protirečilo, ale postupom času som si našla systém práce, ktorý fungoval a pomocou ktorého sa mi podarilo šesťnásobne rozšíriť firmu. A asi aj preto za mnou chodilo viacero priateľov a kolegov a pýtali si rady, čo a ako som zaviedla, alebo ako riešiť nejakú situáciu. Veľakrát im vraj moje rady pomohli a ja som sa pomaly zmenila z riaditeľky na konzultantku – biznis konzultantku.

Čiže podstatou biznis konzultácií je nájsť optimálne riešenie na nejakú situáciu vo firme. Tým, že sa v tejto sfére pohybujem 15 rokov, veľa situácii som riešila a viem, čo fungovalo ale aj to, čo sa mi neosvedčilo napriek tomu, že to odporúča literatúra. Na konzultácii si naši klienti veľmi pochvaľujú priame príklady z mojej praxe, ktoré im dajú komplexnejší obraz o tom, čo treba spraviť a prečo je to potrebné.

Ak má klient záujem o pomoc pri budovaní jeho biznisu, pracujeme spoločne aj niekoľko mesiacov s tým, že postupne prebudujeme firmu tak, aby mala rýchle výsledky, začala fungovať ako dobre naolejovaný stroj a jej šéf a majiteľ mohol zveriť časť svojich povinností podriadeným. Tak si, často po mnohých rokoch, konečne trochu vydýchne a má čas sa venovať aj iným aktivitám.

Čiže konzultácie môžu byť krátkodobé – na vyriešenie nejakej konkrétnej situácie vo firme, alebo dlhodobé, kedy konzultant pomáha zaviesť zmeny vo firme. Tu funguje ako motivátor a zároveň aj kontrolný mechanizmus na to, aby bol daný cieľ dosiahnutý.

A toto je moje poslanie – byť poruke tým, ktorí potrebujú pomôcť, poradiť, alebo sa len uistiť v tom, že ich smer a zavádzané zmeny sú správne. Ak vstúpi do firmy konzultant , stáva sa spoluzodpovedným za jej úspech alebo neúspech, či chce alebo nechce. Preto musím vždy počas konzultácie odovzdať 100% výkon.