Ako správne hasiť „požiare“ nielen vo firme

Ako často sa vám stáva, že sa vaše problémy kopia a opakujú? Že uhasíte jeden požiar a vzápätí vznikne iný ešte horší? Ako správne riešiť „požiare“, aby sa neopakovali?

Hovorí sa, že kto nič nerobí, nič nepokazí. Každému sa občas stane, že nie všetko mu vyjde podľa jeho predstáv a plánov. Občas sa stane, že nezvládnutý projekt prerastie do veľkého akútneho problému, ktorý treba hasiť, lebo by mohol vážne ohroziť existenciu firmy. Medzi takéto „požiare“ patria napríklad aj reklamácie zákazníkov. Tak isto aj dlhodobo odkladané a ignorované časti firmy majú tendenciu „začať horieť“.

Čiže „požiar“ ako neočakávaná udalosť sa skôr či neskôr objaví v každej firme, oddelení, či rodine. Zväčša býva rýchlo a úspešne uhasený a okoliu padne veľký kameň zo srdca, že sa nestalo ešte niečo horšie. S veľkou pravdepodobnosťou sa „požiar“ môže zopakovať. Čo je príčinou, že „začne horieť“ onedlho znovu? Lebo prvý požiar nebol správne uhasený.

Ak sa stane akákoľvek firmu alebo život ohrozujúca situácia, rýchlo sa ju snažíme vyriešiť tak, aby jej dopady na doterajší život boli minimálne. Ak sa nám to podarí, môžeme si povedať, že sme mali šťastie, resp., že sme urobili potrebné kroky na minimalizáciu škôd. Keď už nehrozí bezprostredné nebezpečenstvo je potrebné spraviť ďalšie kroky, ktoré v budúcnosti zamedzia opakovaniu nových požiarov a na ktoré sa často zabúda.

Ako prvé po uhasení je potrebné si uvedomiť, že sme boli v nebezpečenstve a situácia nás mohla veľmi ohroziť.

Ako druhé je potrebné nájsť koreňovú príčinu, PREČO „požiar“ vznikol. Pýtajte sa donekonečna „Prečo?“, aby ste zistili skutočný dôvod nebezpečnej situácie. Možno ako odpoveď na otázku „Prečo?“ dostanete informáciu, že „Jano bol unavený a zabudol zavrieť prívod plynu.“. Môžete sa nechať uchlácholiť, že ste našli skutočné „Prečo?“ a na Jana sa vážne nahnevať, lebo vašu firmu ohrozil. Alebo sa budete ďalej pýtať a zistíte, že Jano sa dlhodobo stará o svoju ťažko chorú manželku, je vyčerpaný a bál sa vypýtať si voľno, aby neprišiel o prácu. Vždy zistite skutočnú koreňovú príčinu havárie, požiaru, reklamácie.

Lebo iba, ak ju naozaj odhalíte, tak môžete následne zrealizovať správne protiopatrenia, aby sa situácia nezopakovala – vydáte príkaz, smernicu, nariadenie riaditeľa, alebo prijmete svoje vlastné rozhodnutie tak, aby sa situácia neopakovala.

Až zavedením nových pravidiel do praxe sa zníži počet ohrozujúcich situácií. Lebo ak budete len hasiť, bez následných opatrení, „požiare“ budú pribúdať, intenzita narastať a ich frekvencia sa skracovať. Lebo čomu venujete pozornosť, to dostanete.