Čo je to vlastne komunikácia? Prečo je kľúčová nielen pre profesionálny život?
Komunikácia je o porozumení, o počúvaní a pochopení druhej strany, o tom, aby ste druhej strane odovzdali informáciu a tá ju v nezmenenej forme prijala. Ide vlastne o výmenu myšlienok medzi dvoma ľuďmi. A toto je kľúčové si uvedomiť. Každý uzná, že komunikácia je pre obchodníka kľúčovým nástrojom úspechu.
Celý život človeka je výrazne ovplyvnený komunikáciou. Ak sa obchodník zaujíma, snaží sa pýtať zákazníka na jeho pohľad na vec, na jeho realitu. Je to preto, aby sa dozvedel, aký problém prišiel zákazník s ním riešiť, čo má rád a čo je jeho prioritou. Máloktorý zákazník je ochotný kúpiť a zaplatiť za niečo, čo nerieši nejaký jeho problém. A to je najdôležitejšou úlohou predajcu a jeho komunikácie – zistiť, aký problém zákazník má, aké sú jeho potreby a preferencie a navrhnúť mu optimálne riešenie. Ak sa toto predajca naučí, zákazník bude ochotný zaplatiť aj viac ako pôvodne plánoval, nakoľko našiel niekoho, kto mu rozumie. A vy ako zamestnávateľ nebudete tlačení od obchodníkov do zliav, lebo budú vedieť predať aj za plnú cenu.
V živote je to úplne to isté – ak ste zaľúbený, veľmi sa zaujímate o vášho partnera, veľa sa rozprávate a zisťujete o sebe veľa informácií, čo vás ešte viac zbližuje, lebo s mnohými vecami ste vtedy ochotní spoločne súhlasiť. A naopak, ak ste na niekoho nahnevaný, nemáte chuť byť v jeho blízkosti, nechápete ho a už vôbec sa vám nechce s ním komunikovať.
Z hore napísaného vyplýva teda najhoršia vec, ktorú môže predajca urobiť, aby si zničil kariéru a veľmi zavaril svojmu zamestnávateľovi – prestane komunikovať s klientmi, prestane navštevovať svojich zverených zákazníkov. Nie všetko sa vždy podarí, čo ste ako obchodníci sľúbili. Najdôležitejšie je ale v takejto situácii neprestať so zákazníkom komunikovať. Inak jeho náklonnosť k vám bude klesať, nehovoriac o tom, že ak s ním nebudete komunikovať vy je šanca, že s ním začne komunikovať vaša konkurencia. Naopak, ak prídete za zákazníkom a uznáte svoju chybu a budete ju chcieť napraviť, zákazník to určite ocení. Nebojte sa, klient vie, že každý môže spraviť chybu. Bude si vás vážiť za to, že ste našli odvahu a napriek problémom s ním ostali v dobrej komunikácii.
Ako sme už napísali, kvalitná komunikácia je hlavným nástrojom úspechu, nakoľko zväčšuje priestor, ktorý človek ovláda a ktorý mu patrí. Buďte pozitívnou energiou pre vaše okolie. Využite dennodenne tieto jednoduché pravidlá a nebudete môcť pred úspechom utiecť.