Prečo častokrát vnikajú vo firme nedorozumenia medzi obchodom a realizáciou? Prečo rozdielne vnímajú okolie okolo seba?
Sú dve hlavné skupiny ľudí, ktorých pohľad na svet je úplne odlišný.
Prvú skupinu ľudí ja nazývam rojkovia. Je pravda, že ich najčastejšie nájdete v obchode. Sú to ľudia, ktorí častokrát lietajú vysoko v oblakoch a k väčšine ľudí v okolí sa správajú s dôverou. Hľadajú , čo majú spoločné s druhou stranou a odlišnosti ich veľmi nezaujímajú. Vedia si veľmi ľahko nájsť cestu k cudziemu človeku a nadviazať s ním komunikáciu.
Druhou hlavnou skupinou sú realisti. Títo ľudia naozaj veľmi často pracujú v technickom priemysle alebo majú techniku aspoň ako svoju vášeň a koníček. Stoja pevne na zemi a veľmi ľahko vedia definovať, čo je zle a aké riziká a problémy môžu v budúcnosti nastať. Ich vášňou je hľadať, čo by sa dalo opraviť, vedia veľmi rýchlo a presne definovať, čo nie je urobené poriadne podľa dohovoru, smernice alebo zmluvy.
A teraz už možno tušíte, kde vznikajú problémy medzi obchodným a technicko-realizačným oddelením. Samozrejme, že teraz hovoríme skôr o neštandardných realizáciách a projektoch, nie o projektoch, ktoré sa opakujú a vieme teda postup realizácie štandardizovať.
Máme riešenie ako sa týmto firemným treniciam vyhnúť. A to je zahrnúť technikov do ponukového tímu. Ak ich zapriahnete do hľadania technického riešenia, prípravy ponuky a budete pozorne počúvať ich prípadné námietky a možné problémy, nebudete ich musieť zvládať po podpise zmluvy so zákazníkom. Budú sa ako súčasť ponukového tímu s vami tešiť z úspechu. Lebo to predsa bude aj ich výhra.
Určite nemusíme hovoriť, že aj v našich rodinách sú rôzne orientovaní ľudia a s každým z nich je potrebné jednať inak. S realistami je potrebné prebrať to, čo sa môže pokaziť a aké môžu nastať v novej situácii problémy a mať aspoň plán A a B. Rojkovia sa zväčša uspokoja s uistením, že sme v minulosti podobné situácie zvládli a tak je veľká pravdepodobnosť, že ich zvládneme aj teraz. Napokon vôbec nepredpokladajú v budúcnosti problémy.
Preto je dobré vedieť, s kým jednáte a kto je vašim proťajškom v komunikácii. Aby ste vedeli, čo je potrebné komunikovať – nové plány a vízie alebo skôr riešenie problémov, ktoré pri ich realizácii môžu nastať. A ušetríte si kopec sklamaní a nervov.