Prečo niekto pracuje sám od seba a iný nepracuje ani vtedy, ak ho motivujete? Ako dlho vydrží a funguje vonkajšia motivácia zamestnanca?
Vo svojej praxi som mnohokrát čítala teórie, ako najlepšie motivovať svojich zamestnancov tak, aby robili to, čo majú a tak ako majú. Bohužiaľ musím pripustiť, že žiadna z týchto teórii mi nikdy nefungovala.
Čo teda s tým? Čo je to, čo nás motivuje vstať ráno z postele a ísť do práce? Je to účel. Je to dôvod, prečo robíme túto prácu, resp. prečo sme založili firmu. Samozrejme jedným z dôvodov je aj potreba príjmu. Ale ak máte silný účel, prečo niečo robíte, ste schopný a ochotný sa vzdať v začiatkoch podnikania aj príjmu.
Ak niekto pracuje len pre peniaze, je ako J.R. Ewing zo seriálu Dallas, ktorý bol pre peniaze schopný zradiť aj svojho brata Bobbyho. Je to najnižšia možná motivácia k činnosti. Ak mu zajtra niekto dá o 50 € na výplatu viac zaprie aj otca a odíde. Nebudujte firmu na takýchto ľuďoch, lebo nikdy nebudú dosť spokojní a vždy si nájdu dôvod, prečo niečo nedokončiť na 100%.
Naproti tomu, ak niekto pracuje, lebo má účel a cieľ, ten vie prečo robí práve túto prácu. Takýto zamestnanec, ak ho bude chcieť konkurencia podplatiť, vám ostane verný, lebo vie, aká je jeho práca dôležitá a ako si jeho prácu vážite. Pozná, aký je cieľ a účel firmy a preto vie, ako jeho práca do tohto systému zapadá a ako prispieva k celkovému výsledku. A je neho hrdý.
Práve pre túto skutočnosť je nesmierne dôležité sa venovať výkonným a lojálnym zamestnancom. Je potrebné, aby vedeli ako dôležitý sú pre chod celej firmy a že si ich práce vážite. Nevenujte sa problematickým zamestnancom. Venujte svoju pozornosť týmto perlám firmy. Nezabúdajte, čomu sa venujete, to dostanete.
Raz jeden známy český speaker povedal, že „Motivácia z vonku je ako smrad – rýchlo vyprchá….. Súhlasím!
A čo je teda potrebné spraviť, aby sme mali vo firme motivovaných zamestnancov? Už pri prijímaní nového zamestnanca je potrebné zistiť jeho motiváciu, prečo robí túto prácu, prečo išiel študovať práve ten odbor, prečo pracoval v predošlom zamestnaní a samozrejme najdôležitejšia je otázka, prečo chce pracovať pre vás. Ak sa totiž jeho účel života podobá účelu vašej firmy, je šanca, že takýto človek, ak sa o neho budete starať, vám bude plne oddaný. A nebudete ho musieť donekonečna motivovať, lebo jeho motivácia ide z jeho vnútra.